Valtuusto meni ihan mukavasti vaikka vähän jännitti ensimmäinen kerta. Istunto kesti kaikkiaan reilu kolme tuntia, aika lailla oli asiaa. Esityslistalle tuli vielä kunnanhallituksen samana päivänä käsittelemä asia koskien Ehnroosia. Viime mainitusta keskusteltiinkin pitkään.
Sitten asiat:
Kiljavan sairaala
Tämä hyväksyttiin aika vähällä keskustelulla. Vasemmistoliitosta esitettiin palvelutuotannon kilpailuttamisen yhteydessä myös kunnan oman tuotannon selvittämistä, kannatettava ajatus.
Osavuosikatsaus
Tästäkään ei paljoa keskustelua syntynyt. Alaspäin ollaan menossa ja ajat pahenemassa. SDP:n Laaksosen toivomusponsi lomautusten välttämisestä hyväksyttiin.
Tässä kohtaa esitettiin myös SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden valtuustoaloite henkilöstön tuottavuuden kohentamiseksi. Tämä kohennus tapahtuu lisäämällä henkilöstön vaikutusvaltaa omien tehtäviensä kehittämisessä, konkreettisina toimenpiteinä toimintaohjeiden päivitys yhdessä henkilöstön kanssa sekä henkilöstön aloitetoiminnan käynnistäminen.
Raami 2013-2016
Raamista keskusteltiin aika paljon. Tämä raami ei ole budjetti vaan sitä pidetään pohjana vuosibudjettien laatimisessa. Kunnanjohtaja oli omalla päätöksellään leikannut perusturvan ja sivistystoimen investointivaroista aikamoisen osan. Perusturvan osalta nämä leikkaukset kohdistuivat irtaimeen omaisuuteen, enimmäkseen ohjelmistohankintoihin. SDP:n Rinteen esityksestä nämä leikkaukset poistettiin aika täpärän äänestyksen jälkeen, itse tuin myös leikkausten poistamista. Muutosesityksen puolesta äänestivät Perus, SDP, Vas, Krist sekä pari Keskustan valtuutettua.
Muissa puheenvuoroissa peräänkuulutettiin poliittisen päätöksenteon tuomista leikkausten tekemiseen, niin että valtuusto ottaa vastuun priorisoinnista eikä virkamiehet. Kokoomuksen puheenvuorossa haikailtiin yrittäjien perään jotta saataisiin yhteisöverotuottoja lisää.
Hankintayhteistyöstä irtautuminen
Tässäkin käytiin jonkin verran keskustelua. Huolissaan oltiin siitä riittävätkö kunnan voimavarat ja osaaminen hankintojen tekemiseen omana työnä, kunnanjohtajan mukaan käytetään tarpeen vaatiessa ulkopuolisia konsultteja ja muuta työvoimaa. Tekninen johtaja oli sitä mieltä että pystyvät kyllä hoitamaan oman noin 17Meuron tonttinsa riittävällä asiantuntemuksella. Edelleen tulisi hankintojen julkisuutta edistää asettamalla tehdyt sopimukset heti julkisiksi. Tämäkin asia toki muuttuu mahdollisten kuntaliitosten jälkeen.
Strategia
Varsin vilkas keskustelu käytiin tällä kohtaa. Kyseltiin mitä konsulttityönä tehty strategiamateriaali oli maksanut, vastauksena 6000 euroa. Kyllä siinä on copy-pasten käytössä ollut ihan hyvä hinta. En tiedä kuinka konsultti oli strategiaa laadittaessa toiminut mutta ei ainakaan erikseen kiitelty. Parhaimmillaan konsultti on korvaamaton moottori ja asioiden kirjaaja tämänkaltaisessa työssä, itselläni on ollut onni työpaikalla toimia muutaman erittäin osaavan ihmisen kanssa. Varmasti muunkinlaisia löytyy.
Kokoomuksen Heikkilä oli kovasti huolissaan maankäytön tavoitteista ja esitti että esityksen sanamuotoa muutetaan (keskittämisestä tuli ohjaamista) mikä hyväksyttiin yksimielisesti. Perusteluina Heikkilällä olivat maaseutuelinkeinojen tarpeet, tarkemmin maatalouteen liittyvä rakentaminen sekä metsäteiden kunnossapito. Tätä on kyllä tässä aivan pakko kommentoida (vaikka en salissa puheenvuoroa käyttänytkään):
- missään esityksessä ei tietääkseni olla kieltämässä maaseutuelinkeinon harjoittamisessa tarvittavaa rakentamista, sehän olisi aivan hölmöä. Tämä strateginen ohjaus kohdistuu asuinrakentamiseeen.
- en ihan nyt ymmärrä kuinka haja-asutusalueelle sijoittuva asuinrakentaminen liittyy metsäautoteihin millään lailla. Kääntäen, laittamalla ihmiset asumaan metsässä jotta joku hoitaisi teitä kuulostaa aivan puupäiseltä idealta.
- Jos kuitenkin oletetaan että tämmöinen liittymäkohta on olemassa, niin siinä tapauksessa kyseessä on nähdäksen metsänomistajien subventointi jos kerran asukkaiden myötä kunnossapitovelvoite siirtyy metsänomistajilta valtiolle.
Sillä totuus nyt vain on se että hajallaan asuminen tuottaa kunnalle ylimääräisiä kustannuksia, rasittaa ympäristöä ja ilmastoa ja pienentää ihmisten ostovoimaa. Tästä ei kerta kaikkiaan päästä mihinkään. Minun puolestani hajarakentamisessa ei ole mitään vikaa silloin kun haja-asujat kustantavat itse oleskelunsa. Muussa tapauksessa kyse on haitallisesta subventiosta josta tulisi päästä eroon.
Muutakin keskustelua käytiin. Strategia sai yleisesti ottaen aika paljon kritiikkiä, ja köykäinen ja keskeneräinen paperihan se tällä hetkellä onkin. Kaivattiin konkreettisia mittareita jotta voidaan arvioida miten ollaan onnistuttu, sekä henkilöstön näkökulmaa. Pidin itsekin yhden puheenvuoron kun keskusteltiin henkilöstön koulutuksesta, totesin lyhyesti että tietotekniikan hyödyntämisellä on nykymaailmassa saatavissa suuria kustannushyötyjä mutta että tämän realisoituminen vaatii koulutusta. Strategiatyö kuitenkin jatkuu syksyllä.
KUUMA-kuntien tilinpäätös
Hyväksyttiin keskustelutta samoin kuin Keskustan aloite Nummisten koulun Pro Patria -taulun säilyttämiseksi.
Ehnroosin tilanne
Tästä käytiin pitkä keskustelu. Asia oli ollut samana päivänä kunnanhallituksen käsiteltävänä ja tilanne on nyt suunnilleen seuraava:
- Ehnroosilta on löytynyt lisäkorjausta vaativia kohtia
- Parakkeja on hankittu remontissa olevien luokkien väistötiloiksi tarjouskilpailulla, parakit ovat käytössä koko lukuvuoden.
- Ensin tehdään muutama malliluokka joilla varmistetaan korjausten onnistuminen. Tämä tarkoittaa mm. että mallikohteissa tehdään uudet mittaukset 6kk korjauksen päättymisestä.
- Käytetyt ulkopuoliset asiantuntijat ovat sitä mieltä että korjaus kannattaa, eli että ei kannata purkaa
Keskustelu kulki tuttuja raiteita, erityisesti penättiin sitä saadaanko kaikki ongelmat nyt varmasti korjattua johon tekninen johtaja vakuuttaa että saadaan. Sama keskustelu käytiin jo huhtikuussa, ja tutkimuksetkin jatkuvat vielä. On kai jonkinlainen mahdollisuus että vielä jotain löytyy mutta mistäs tuon tietää.
Tässä kohtaa demarit esittivät töiden keskeyttämistä kunnes on tutkittu kattavemmin mutta vetivät esityksen kuitenkin pois kun kävi selväksi että väistötiloja ei mitenkään saada koko koululle. Esitys oli muutenkin sen verran epämääräisesti muotoiltu että epäilen että tässä nyt enimmäkseen hieman pullisteltiin ja pidettiin ääntä.
Perussuomalaiset esittivät luottamushenkilöistä koostuvan työryhmän perustamista korjaushankkeen seurantaa varten. Tämä kaatui äänestyksessä selvästi, kaikki perussuomalaisetkaan eivät kannattaneet esitystä.
Muut asiat
Vasemmistoliiton Herttuainen esitti Kiljavan sairaalan potilaiden omaisten matkakustannusten osittaisesta korvaamisesta omaisille. Sinne on hankala mennä julkisilla ja esitettiin että korvattaisiin taksikulut niiltä osin kuin ne ylittävät julkisten liikenteen kuluja. Vuosikustannus on pieni joten mikä ettei, kannatettava ajatus.
Keskustan Teppisen esitys käsitteli Saaren uuden koulun ruokahuoltoa. Saarelle ei tehty valmistuskeittiötä koska piti tukeutua Keudaan ruokahuollon osalta, näin oli asia esitelty aikanaan päätöksiä tehtäessä ja näin sen piti mennä vielä huhtikuun valtuustossa. Kuitenkin nyt tekninen johtaja oli päättänyt että ruokahuolto tulee keskuskeittiöltä, syynä 17000 euron säästö Keudaan verrattuna. Rahasumma on toki isohko mutta periaatteellinen asia on vielä isompi. Esityksessä olivat mukana kaikki valtuutetut joten kyseessä lienee jossain määrin historiallinen saavutus.
Kolmen tunnin kokoustus saatiin tämän jälkeen vihdoin päätökseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti